Enerji Yönetimi

Enerji Yönetimi çalışmaları tesise Enerji Yöneticisi ataması yapılarak yasal bildirimler yerine getirilir. Ayrıca tesis genelinde Enerjinin Nerelerde nasıl kullanıldığı tespit edilerek, enerji tüketimi düzenli olarak takip edilir. Tesisin enerji performansını artırmak için etüt, bakım, onarım, eğitim, izleme, uygulama çalışmaları yürütülür.

Enerji Yönetimi

Enerji Yönetimi, tesisin enerji tüketim karakteristiğinin çıkarılması, enerji tüketen tüm sistemlerinin detaylı analiz edilmesi, bu sistemlerin verimlerinin ve enerji tüketiminin izlenmesi, bakımlarının düzenli yapılması, verimlilik artırıcı projelerin oluşturularak uygulanması ve personel farkındalığının artırılmasıdır. Enerji Yönetiminde amaç tesis enerji performansının sürekli olarak arttırılması süreçlerini kapsar.

Enerji Yönetimi Çalışmaları‘nın yapılması ise uzmanlık ve deneyim ister. Bu nedenle BEST Enerji’nin Enerji Yöneticileri, konusunda uzman sertifikalı Enerji Yöneticilerinden ve Etüt Proje Uzmanlarından oluşan mühendislerdir.

Enerji Yönetimi Hizmet Süreci

Enerji Yönetimi sözleşmesinin yapılması ardından tesis için Enerji Yöneticisi ataması yapılarak Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı’na Enerji Yöneticisi bildirimleri yapılır.

Tesisin EnVer Portal’a kaydı yoksa EnVer Portal kaydı oluşturularak tesisin bilgi ve tüketim bildirimleri yapılır.

Mevcut bir EnVer Portal kaydı varsa geçmiş bildirimler kontrol edilerek olası eksiklikler tamamlanır. Her yıl Mart ayı içerisinde tesisin Enerji Tüketim bildirimleri yapılır.

Enerji yönetimi hizmeti kapsamında tesisin enerji tüketimi düzenli takip edilerek tüketim ve fatura analizleri yapılır.

Anlaşma kapsamında belirli periyotlarla tesis genelinde saha çalışmaları gerçekleştirilir. Bu çalışmalar kapsamında; ön enerji etüdü, enerji tüketim analizi, enerji kalitesi analizi, enerji tüketen sistemlerin analizi, fatura analizleri, periyodik verimlilik ölçümleri ile yasal bildirim ve değerlendirmeler yapılmakta, bu doğrultuda Verimlilik Artırıcı Projeler (VAP) geliştirilmektedir.

Yıl içerisinde 4 farklı mevsimde de saha çalışmaları yapılmakta ve yapılacak ölçümler mevsim şartlarına göre belirlenmektedir.

Enerji Yonetimi

İyi Bir Enerji Yönetimi;

Mevzuat & Yükümlülük

“Enerji Verimliliği Kanunu” ve “Enerji Kaynaklarının ve Enerjinin Kullanımında Verimliliğin Artırılmasına Dair Yönetmelik” gereğince yükümlülük kapsamına giren tesislerin Enerji Yöneticisi bulundurması veya bu hizmeti satın alması gerekmektedir.

Enerji Yöneticisi bulundurmak; belli büyüklükteki Sanayi Tesisleri, Ticari ve Hizmet Binaları ve Kamu Binaları için zorunludur. Zorunluluk kapsamına giren tesisleri görmek için aşağıdaki menüyü kullanabilirsiniz.

SANAYİ TESİSLERİ
TİCARİ ve HİZMET BİNALARI
KAMU BİNALARI

Yıllık Enerji Tüketimi 1.000 TEP ve üzeri olan Endüstriyel Tesisler enerji yöneticisi bulundurmak yada enerji yöneticisi hizmeti almak zorundadır.

Tesis çalışanları arasından görevlendirilen Enerji Yöneticisi, sorumlu tesis haricinde enerji yöneticisi hizmeti veremez.

Tesisinizin yıllık TEP tüketim hesabını yapmak için TEP Hesap Tablosu'nu kullanabilirsiniz.

Toplam inşaat alanı 20.000 m2 veya yıllık enerji tüketimi 500 TEP ve üzerinde olan ticari ve hizmet binaları Enerji Yöneticisi bulundurmak yada enerji yöneticisi hizmeti almak zorundadır.

Tesis çalışanları arasından görevlendirilen Enerji Yöneticisi sorumlu olduğu tesis haricinde enerji yöneticisi hizmeti veremez.

Tesisinizin yıllık TEP tüketim hesabını yapmak için TEP Hesap Tablosu'nu kullanabilirsiniz.

Toplam inşaat alanı 10.000 m2 veya yıllık enerji tüketimi 250 TEP ve üzerinde olan kamu binaları Enerji Yöneticisi bulundurmak yada enerji yöneticisi hizmeti almak zorundadır.

Tesis çalışanları arasından görevlendirilen Enerji Yöneticisi sorumlu olduğu tesis haricinde enerji yöneticisi hizmeti veremez.

Tesisinizin yıllık TEP tüketim hesabını yapmak için TEP Hesap Tablosu'nu kullanabilirsiniz.

Sıkça Sorulan Sorular

Enerji yönetimi, enerjinin etkin ve verimli kullanımını sağlamak adına stratejik kararları içeren bir süreç bütünüdür. Bu yaklaşım, enerji tüketiminin azaltılması, verimliliğin arttırılması ve çevresel etkilerin minimize edilmesi gibi hedefleri kapsar.

Enerji kaynaklarının azalması ve enerji fiyatlarının yükselmesiyle birlikte enerji yönetiminin önemi artmaktadır. Bu yaklaşım, maliyetleri düşürerek çevresel etkileri azaltır, sürdürülebilir bir geleceğe katkıda bulunur.

Enerji yönetimi, ekonomik, çevresel ve sosyal faydalar sağlar. İşletmelerin ve bireylerin enerji faturalarını azaltırken çevresel etkileri minimize etmeye katkıda bulunur.

  • Ekonomik Fayda: Enerji tüketimini izlemek ve verimlilik projeleri uygulamak, işletmelerin ve bireylerin enerji faturalarını azaltarak ekonomik avantaj sağlar.
  • Çevresel Fayda: Enerjinin verimli kullanımı, sera gazı emisyonlarını azaltır ve çevresel kaynakları korur.

Enerji yönetimi, kurumların enerji tüketimini izlemesine olanak tanır ve çeşitli enerji verimliliği önlemleri alarak enerji maliyetlerini azaltmalarına yardımcı olur.

  • Sürdürülebilirlik Katkısı: İyi bir enerji yönetimi stratejisi, sürdürülebilirlik ve enerji verimliliği kavramlarına katkı sağlar, kuruma çevresel sorumluluk bilinci kazandırır.
  • Yasal Uyumluluk: Enerjinin izlenebilir ve yönetilebilir olması, kurumların enerji yönetmeliklerine uyum sağlamalarını kolaylaştırır ve yasal uyumluluğu artırır.

Enerji yönetimi, eski teknoloji, maliyet dalgalanmaları ve veri güvenliği gibi zorluklarla karşılaşabilir.

  • Teknolojik Zorluklar: Eski teknolojiye sahip altyapılar, enerji yönetimini etkileyecek engeller arasında yer alır. Yenilikçi yaklaşımlarla bu zorluk aşılabilir.
  • Maliyet Dalgalanmaları: Enerji maliyetlerindeki dalgalanmalar, stratejilerin etkin bir şekilde uygulanmasını zorlaştırabilir. Yeni teknolojilere yatırım yapmak, bu zorluğun üstesinden gelmede yardımcı olabilir.
  • Veri Yönetimi Zorlukları: Enerji tüketim verilerinin analiz edilmesi ve güvenliği karmaşık bir süreçtir. Güvenilir teknolojilerle veri yönetimini güçlendirmek, bu zorlukların üstesinden gelmede kritik öneme sahiptir.

Enerji Yöneticisi bulundurmak;

  • Yıllık 1.000 TEP ve üzeri enerji tüketen Endüstriyel İşletmeler,
  • 20.000 m² inşaat alanı veya yıllık 500 TEP üzeri enerji tüketimine sahip Ticari ve Hizmet Binaları,
  • 10.000 m² inşaat alanı veya yıllık 250 TEP üzeri enerji tüketimine sahip Kamu Binaları

için zorunludur. 

Yükümlülüğü bulunan tesisler Yapı Kullanım İzin Belgesini (İskan) aldıktan sonra en geç bir yıl içerisinde Enerji Yöneticisi görevlendirmesini yapmak zorundadır.

Enerji yöneticisinin görevine son verilmesi halinde Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı'na gerekli bildirimler yapılmalı ve 2 ay içerisinde yeni Enerji Yöneticisi görevlendirilmelidir.

5627 sayılı Enerji Verimliliği Kanunu'nun 10. maddesi uyarınca, enerji verimliliğiyle ilgili yükümlülüklere uyulmaması durumunda idari para cezaları uygulanır. Bu cezalar, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı Resmi Web Sitesi tarafından her yıl yayımlanan tebliğlerle güncellenir.

2025 yılına ilişkin idari para cezaları, 26 Aralık 2024 tarihli Resmî Gazete'de yayımlanan 26 Aralık 2024 Tarihli Resmî Gazete 5627 Sayılı Enerji Verimliliği Kanununun 10 uncu Maddesine Göre 2025 Yılında Uygulanacak Olan İdari Para Cezalarına İlişkin Tebliğ (Sıra Numarası: 2025/1) ile duyurulmuştur ve 1 Ocak 2025 tarihinden itibaren yürürlüğe girmiştir.

Bu tebliğe göre, 2025 yılında uygulanacak başlıca idari para cezaları aşağıdaki gibidir:

  • Hiçbir bilgi verilmemesi ve/veya yerinde inceleme imkânının tanınmaması halinde: 292.412 TL

  • İstenen bilgilerin yanlış veya noksan verilmesi halinde: 406 TL

  • Kanun ve ilgili yönetmelikler kapsamında istenen gerekli diğer bilgilerin otuz gün içinde, doğru olarak ve gerektiği şekilde verilmemesi halinde: 835 TL

  • Aykırılığın otuz gün içerisinde giderilmemesi halinde (endüstriyel işletmeye, bina sahibine veya bina yönetimine): 516.882 TL

  • 7. maddenin birinci fıkrasının (ğ) ve (h) bentlerine aykırı olarak satış yapan gerçek ve tüzel kişilere (Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından): 516.882 TL

Yukarıda belirtilen ceza miktarları, 2024 yılı yeniden değerleme oranı olan %43,93 oranında artırılmıştır. Uygulanacak idari para cezaları, genel olarak 12.835 TL ile 516.882 TL arasında değişiklik gösterebilmektedir.

Enerji verimliliği yükümlülüklerinizi eksiksiz yerine getirerek bu idari para cezalarıyla karşılaşmamanız önemlidir. En güncel ve detaylı bilgi için Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı'nın resmi duyurularını ve ilgili Resmî Gazete tebliğini inceleyebilirsiniz.